Wees bewust met lijsten

Bewust met lijsten

 In ActiveCampaign kun je naar hartenlust lijsten aanmaken om je contacten te categoriseren. Hartstikke handig natuurlijk! Er zitten wel wat aspecten aan om rekening mee te houden.

Laat voorop staan het is verstandig om je contacten vanaf start goed in logische groepen te verdelen. En wat logisch is, is geheel afhankelijk van jouw business, jouw doelgroep, jouw aanbod. Voor het in groep verdelen kun je lijsten en tags gebruiken.

Verdeel je doelgroep in subgroepen

Mijn aanpak is veelal om de doelgroep van de business in groepen te verdelen door middel van lijsten. Ik gebruik enkele vaste lijsten:

  1. De meeste businesses hebben KLANTEN en LEADS, dus dat worden twee lijsten. Hiermee kun je die twee groepen dus los van elkaar benaderen en onderscheiden. Een contact start veelal als LEAD, want degene vraagt je gratis e-book of andere weggever aan en wordt via je Know-Like-Trust funnel uiteindelijk KLANT.
  2. Ik zet sowieso altijd alle contacten op een HOOFDLIJST (dus dat is lijst nummer 3). Deze lijst gebruik ik NOOIT om aan te mailen, niet in funnels/automatiseringen en niet in nieuwsbrieven/campagnes. Deze lijst is puur voor de administratie en bevat alle KLANTEN en LEADS.
  3. Om mijn nieuwsbrief (of inspiratiepost of eyeopeners of hoe je het fenomeen ook noemt) te versturen, gebruik ik de NIEUWSBRIEF lijst. Ik leg verderop in dit artikel uit waarom.

Als een klant meerdere producten en dus meerdere funnels heeft, gebruik ik vaak ook per funnel/product een (tijdelijke) lijst.

  • Op het moment dat het contact het product koopt, schrijf ik het contact in.
  • Aan het einde van de bijbehorende automatisering/funnel schrijf ik het contact uit van deze lijst.

 Niet in meerdere funnels tegelijk

Als je meerdere automatiseringen met bijvoorbeeld productinformatie of Know-Like-Trust funnels naast elkaar hebt lopen, wil je niet dat je contacten zich geSPAMt voelen door je mails. Door gebruik te maken van tijdelijke lijsten kun je die groepen gemakkelijk uitsluiten bij andere automatiseringen.

Hetzelfde geldt ook voor de NIEUWSBRIEF lijst. Als je contact midden in een specifieke productfunnel zit, wil je liever niet ook nog nieuwsbrieven sturen (tenzij specifiek aanbod) naar diezelfde contacten. De NIEUWSBRIEF lijst kun je uitsluiten bij de automatiseringen.

Wat niet te doen met lijsten

Dit logisch in groepen indelen en handig inzetten is de ene kant van lijsten binnen ActiveCampaign. Het gebruik van lijsten heeft nog een andere kant.

Ik gebruik lijsten nooit als starttrigger voor automatiseringen. Ik kies veelal voor een tag als starttrigger of liever nog “contact heeft formulier ingevuld”. Dat laatste kan natuurlijk alleen als je gebruik maakt van ActiveCampaign formulieren om je contact aan te laten melden. Met andere formulieren plug-ins (Thrive Leads, Contact 7 o.i.d.) kun je deze starttrigger niet gebruiken. Waarom ik een lijst niet als starttrigger gebruik? Omdat dit een risico oplevert als je je contacten herindeelt en heen en weer schuift tussen lijsten. Dan kan er opeens onbedoeld een automatisering gestart worden en dat wil je niet.

Het gebruik van één lijst bij campagnemails (zoals de NIEUWSBRIEF lijst) heeft nog een andere reden, naast het uitschrijven. Als je een lijst wil verwijderen (dus niet contacten schonen, echt daadwerkelijk de lijst verwijderen), kan dit veroorzaken dat je eerdere campagnes verwijderd waar die lijst werd gebruikt. Dit wil je waarschijnlijk helemaal niet! Eerdere campagnes leveren je waardevolle data op over gedrag van je contacten én dragen bij aan je mailreputatie die door je mailproviders worden bepaald. Je NIEUWSBRIEF lijst wil je waarschijnlijk toch niet verwijderen.

Conclusie

Lijsten kun je aanmaken en indelen naar eigen smaak en behoefte. Het is echter verstandig om goed na te denken wát je met je e-mails wil bereiken en hoe daarin het gebruik van lijsten past. In mijn ervaring ben ik nog geen situatie tegen gekomen waarbij de aanpak zoals ik in dit artikel beschrijf, niet werkt. 

Disclaimer: Waar ik refereer naar ActiveCampaign geldt dit dus ook direct voor Mailblue (Mailblue is NLse reseller van ActiveCampaign). De factoren  gelden ook voor andere e-mail marketing systemen, zoals Mailchimp. De concrete uitvoering van de oplossing daarin kan iets verschillen van ActiveCampaign. 

Deze blog schreef en publiceerde ik eerder (2 augustus 2022) voor de "Van offline naar online Expertgroep". 

Over de auteur

Sandra Meessen  -  Technisch VA | ActiveCampaign/Mailblue | Wordpress website (Divi en Thrive Suite) | WebinarGeek | leeromgeving

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>