Kwaliteit van je contactenlijst

Kwaliteit contactenlijst

Kwaliteit van je contactenlijst bepaalt mede de openrate!

Je bouwt gestaag je contactenlijst in ActiveCampaign op door je gratis weggever aan te bieden, je promoot je webinar en je maandelijkse nieuwsbrief. De contacten stromen binnen in ActiveCampaign! 467 stuks! Bijna door het plafond van je account heen! Oh jee, dat gaat geld kosten! Stop! Halt! Wacht!

Controleer eerst eens de kwaliteit van je contactenlijst. Wie weet hebben zich mensen uitgeschreven. Of hebben er een paar hun e-mail niet juist ingevuld. Gebruik je dubbele bevestiging bij je formulieren? Dan heeft wellicht niet iedereen de bevestiging via mail ook daadwerkelijk bevestigd? “Huh? Wat betekent dit allemaal voor de kwaliteit van mijn contactenlijst?”

Statussen van contacten

Een contact in ActiveCampaign kan verschillende statussen aannemen:

  1. Onbevestigd: je gebruikt op je formulier de dubbele bevestiging/opt-in en dat betekent dat als ik als bezoeker van jouw site, het formulier heb ingevuld, ik daarna een e-mail krijg met een actie erin om te bevestigen dat ik daadwerkelijk jouw formulier heb ingevuld. Voer ik deze bevestiging niet uit, krijgt mijn contact in jouw ActiveCampaign de status “onbevestigd” en kun je mij geen mails sturen. Deze status herken je expliciet in je contactenlijst en de contacten met deze status kun je ook direct schonen via de optie “lijsten opschonen”.
  2. Uitgeschreven: als ik jouw nieuwsbrieven niet langer wil ontvangen, kan ik mij uitschrijven via de optie onder in de mail (die optie is verplicht, die kun je ook niet verwijderen). Ik schrijf me dan uit voor alle lijsten die in die nieuwsbrief campagne zijn gebruikt. Via die lijsten kun je mij niet meer mailen. Deze status herken je expliciet in je contactenlijst en de contacten met deze status kun je ook direct schonen via de optie “lijsten opschonen”.
  3. Gebounced: ik heb mijn e-mail adres foutief ingevuld en dat is zo in ActiveCampaign vastgelegd. Heb je niks meer aan! Of mijn mailbox zit echt vol en er past geen mail meer bij. Heb je ook niks meer aan. Deze status herken je expliciet in je contactenlijst en de contacten met deze status kun je ook direct schonen via de optie “lijsten opschonen”.
  4. Actief: Dit zijn de contacten die je wilt koesteren! Ze zijn actief (bezoeken jouw website, openen je mails, klikken op links in je mails, schrijven zich in via (ActiveCampaign) formulieren. Die mensen wil je hebben! Wees er heel zuinig op! Vertroetel ze! Knijp ze echter niet fijn! Deze status herken je expliciet in je contactenlijst.
  5. Inactief: deze zijn niet handig in je lijst. Je kunt ze wel mailen, alleen ze vertonen geen activiteit. Ze bezoeken je website niet, openen je mails niet en klikken niet op links in die mails. Deze contacten kun je in principe niet expliciet herkennen in je contactenlijst en zijn dus wat ingewikkelder te schonen. Hiervoor implementeer je het standaard “Engagement tagging” proces dat ActiveCampaign je aanbiedt. Als je nieuwe automatisering maakt, kies je daar niet voor “start met een lege”, maar zoek je “part 1 engagement tagging” en “part 2 engagement tagging” en richt deze in naar jouw situatie. Dit proces meet over een periode jouw contacten en dan weet je precies wie inactief zijn en kun je daar actie op nemen: actief benaderen met een aanbod they can’t refuse óf daadwerkelijk uitschrijven en schonen.

Conclusie: Waarom is het belangrijk je lijsten te schonen?

Als je vanuit je ActiveCampaign account mails verstuurd aan je contacten, en dan maakt het niet uit of dat uit een automatisering of uit een campagne gebeurd, dan checken zowel je eigen e-mail provider als de providers van je contacten.

Als in de contactenlijst die je aanbiedt voor verzending te veel onbruikbare en inactieve contacten zitten, beÏnvloedt dit je verzendreputatie en is de kans dat je mail in de SPAM belandt hoger. Dat wil je natuurlijk niet. Daar maak je die mooie content niet voor. Wees je dus bewust van de kwaliteit van je contactenlijst en zorg dat deze op orde is, een continue punt van aandacht.

Disclaimer: Waar ik refereer naar ActiveCampaign geldt dit dus ook direct voor Mailblue (Mailblue is NLse reseller van ActiveCampaign). De factoren  gelden ook voor andere e-mail marketing systemen, zoals Mailchimp. De concrete uitvoering van de oplossing daarin kan iets verschillen van ActiveCampaign. 

Over de auteur

Sandra Meessen  -  Technisch VA | ActiveCampaign/Mailblue | Wordpress website (Divi en Thrive Suite) | WebinarGeek | leeromgeving

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>