Help! Mijn mail verdwijnt in de SPAM!

Help SPAM

Ken je dat? Heb je zo je best gedaan om goede mails te schrijven voor je funnel, hoor je van je contacten dat ze in de SPAM belanden! Dat was niet de bedoeling!

SPAM 100% voorkomen, dat kan helaas niet. Dat zou natuurlijk de mooiste oplossing zijn. We kunnen gelukkig wel wat verbeteringen in ons proces aanbrengen waardoor we de kans verminderen dat onze mail in de SPAM mailbox van onze contacten beland.

Wat is SPAM eigenlijk? 

Volgens de definitie van de Rijksoverheid is SPAM een ongevraagd bericht dat mij door een bedrijf via mail of telefoon wordt toegestuurd. Wet- en regelgeving bepaalt dat bedrijven mij, als consument (zowel in B2C als B2B relatie) niet zonder mijn toestemming dergelijke berichten mogen versturen. En onder bedrijven vallen in deze definitie ook goede doelen die je om een bijdrage verzoeken.

Ik, als consument, moet het bedrijf toestemming geven om mij nieuwsbrieven of andere commerciele mailings te sturen. Let maar eens op als je via een website of social media bericht een gratis e-book of andere gratis weggever aanvraagt, op het aanvraagformulier staat een vakje dat je mag aanvinken om toestemming te geven (zo hoort het officieel) of er staat in kleine lettertjes een statement in de lijn van "Met het aanvragen van onze gratis weggever geef je toestemming dat wij je in de toekomst ook interessante informatie en aanbiedingen sturen. Je kunt jezelf altijd uitschrijven". Dit is niet helemaal zoals het zou moeten, het wordt wel veel toegepast.

Welke factoren spelen een rol bij het in de SPAM belanden van jouw mails?

Dat zijn verschillende factoren, zoals je content, je mailreputatie en technische inrichting van je e-mail marketing account.

Die laatste zijn relatief het gemakkelijkst op te lossen:

  • Zorg dat je e-mail marketing account (ActiveCampaign/Mailblue/ Mailchimp/..) correct aan je domein is gekoppeld. Dit doe je door het SPF en DKIM DNS record goed in te stellen. Dit kun je veelal door je hosting partij laten doen.
  • Mail niet vanuit een info@ mailadres (of support@ of contact@). Dergelijke e-mail adressen worden snel als "commerciële mailings" gezien en worden in de SPAM gezet.
  • Zorg dat je contactenlijst op orde is. Schoon geregeld uitgeschreven, gebounced, inactieve contacten en je uitsluitingenlijst. Richt voor monitoren van inactieve contacten het standaard "engagement tagging" proces van ActiveCampaign in.

Deze factoren bepalen grotendeels je mailreputatie waar e-mail providers naar kijken, zowel jouw eigen provider als die van je contacten.

Je open-rate is ook een bepalende factor. Als je geregeld een mail verstuurd aan je contactenlijst en van je actieve contacten opent de helft de mails niet, laten de email providers dit weer meewegen in je mailreputatie. Dit impliceert direct dat je onderwerpregel hartstikke goed moet zijn. Dit ziet je contact namelijk direct in diens mailbox en triggert degene "Open ik wel of niet deze mail?". Besteed dus aandacht aan de onderwerpregel!

Content en opmaak

Naast de al genoemde factoren speelt je  content een rol of je mails in de SPAM box belanden. Content is onder andere de tekst. Wees je bewust van terminologie in je business, zijn hier geen "SPAM gevoelige" onderwerpen bij (bv gerelateerd aan geweld, wapens of drugs). Dit kun je in ActiveCampaign bijvoorbeeld per mail aan de "SPAM check" indicator zien. Deze kijkt ook naar de hoeveelheid afbeeldingen en links en naar de opmaak van de mail. Fancy opgemaakte nieuwsbrieven met een strakke layout in huisstijl belanden sneller in de SPAM dan sober opgemaakte mails. De eerste categorie riekt te veel naar "commerciele mailings", terwijl de tweede groep uitstraalt "dit mail ik ook aan mijn vrienden". Hierbij is dus de afweging: strak fancy opgemaakt in huisstijl en in de SPAM of sober opgemaakt en gelezen? 

Kijk in je mails goed naar je boodschap. Probeer per mail één duidelijke boodschap over te brengen (wat wil jij dat je lezer doet op basis van deze mail? Ergens voor aanmelden? Iets kopen? Informatie tot zich nemen? ). Stem hier de CTA (Call To Action) op af en zorg dat deze goed zichtbaar en duidelijk is.

Wees daarnaast spaarzaam met andere links. Houd het bij de link naar je website en laat de social media icons achterwege, daar klikt toch vrijwil niemand op. Zet ze goed zichtbaar op je website. Het nadeel van meerdere links in je mail is tweeledig: enerzijds wordt je mail eerder als SPAM gezien en anderzijds remt het je lead af op je CTA te klikken. Te veel links geven te veel afleiding. 

Test je mail met behulp van mail-tester.com. Zet het mailadres dat deze site je geeft als contact in je ActiveCampaign/Mailblue account en voeg dit contact toe aan je automatisering of stuur je campagnemail enkel aan dit contact. De website mail-tester.com geeft je vervolgens een rapport met een cijfer en concrete aanwijzingen die je waar nodig op kan pakken. 

Conclusie: of je mails uit ActiveCampaign in de SPAM box van je contacten belanden kan door meerdere factoren veroorzaakt worden. Technisch inrichting, je content en die beiden vormen samen ook de basis voor je mailreputatie. Deze drie factoren kun je zelf beinvloeden door gerichte éénmalige verbeteracties of door continue bewust mee om gaan. 

Disclaimer: Waar ik refereer naar ActiveCampaign geldt dit dus ook direct voor Mailblue (Mailblue is NLse reseller van ActiveCampaign). De factoren  gelden ook voor andere e-mail marketing systemen, zoals Mailchimp. De concrete uitvoering van de oplossing daarin kan iets verschillen van ActiveCampaign. 

Over de auteur

Sandra Meessen  -  Technisch VA | ActiveCampaign/Mailblue | Wordpress website (Divi en Thrive Suite) | WebinarGeek | leeromgeving

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>